Вчені з'ясували, що вікові зміни зачіпають гени, пов'язані з молекулярними шляхами, залученими в процес старіння на клітинному рівні, а тривала низькокалорійна дієта перешкоджає їх розвитку. Результати дослідження опубліковані в журналі Aging Cell, пише Naked Science.
В процесі старіння в організмі відбувається безліч молекулярних змін, в тому числі змін епігенетичних (такими називаються модифікації ДНК і білків, що не торкаються послідовність генетичного коду, але мають великий вплив на роботу генів). Один з найбільш досліджуваних епігенетичних процесів - метилювання ДНК (навішування на ДНК додаткових метильних груп). Відомо, що у ряду живих організмів, в тому числі у людини, з віком метилювання в деяких областях геному відбувається менш активно, а в інших, навпаки, зростає. Розуміння того, які зміни відбуваються при старінні, може допомогти навчитися повертати їх назад і, таким чином, можливо, збільшувати тривалість життя.
Вчені з Сколтеха і Гарвардської медичної школи (Бостон, США) вивчили динаміку метилювання в крові у мишей в процесі старіння, використовуючи для цього 16 різних вікових груп. Виявилося, що зміни проявляються в основному в пізньому віці і являють собою збільшення ентропії системи метилювання (низькометильовані гени збільшують ступінь метилування, в той час як високометильовані гени його втрачають).
Крім того, вчені ідентифікували конкретні клітинні механізми, які поставлені даними змінами, і з'ясували, що багато хто з них відомі своєю роллю в процесі старіння і є мішенями ліків, що продовжують життя тварин. Нарешті, дослідники простежили, як низькокалорійна дієта, яка веде до значного збільшення тривалості життя, впливає на знайдені зміни. Цікаво, що у мишей, яких тривалий час тримали на низькокалорійній дієті, вікові зміни сповільнювалися, в той час як короткочасне скорочення калорій не просто не уповільнило вікові зміни, але і, навпаки, призвело до їх прискорення.
"Цей експеримент продемонстрував, що ефект впливу, що продовжує життя, може бути різним в залежності від тривалості застосування цього впливу. Так, в даному випадку ми бачимо, що низькокалорійна дієта має накопичувальний ефект і тим сильніше уповільнює вікові зміни, чим довше тварина на ній знаходиться. А короткостроковий вплив і зовсім приводить до деяких змін, що відбуваються в процесі старіння. Втім, вони досить швидко усуваються в ході подальшої дієти", — розповідає один з авторів дослідження, аспірант Сколтеха Олександр Тишковський.
Нагадаємо, раніше вчені склали рейтинг продуктів, здатних збільшити рівень інтелекту.
Людству загрожує епідемія смертельного грибка-мутанта.
Хто ми такі: Про нас та Контакти. Як ми пишемо новини та наші принципи: Редакційний кодекс. Ми старались, якщо вам сподобалось – задонатьте.
Якщо Ви помітили орфографічну помилку, напишіть нам.